Singapore!

5 november 2019 - Singapore, Singapore

Jaaaa daar ga ik! Nieuw land, nieuwe avonturen. Voor het eerst alleen vliegen en alleen aankomen in een land die ik niet ken, toch wel spannend. Vina gaat met me mee naar het vliegveld. Bij aankomst blijkt dat we bij de verkeerde terminal zijn. En dus stappen we, jawel in de trein, die ons naar de andere terminal brengt. Wooh wat is het vliegveld in Jakarta groot zeg!

DSC_1050

De reis verloopt verder zonder problemen en voor ik het weet ben ik in Singapore. Oké de immigratie balie, altijd spannend. Eerst een papiertje invullen. Oke wanneer wil ik het land uit? Ehm over twee weken? Welke stad bezoek ik dan als eerste? Ohw shit, gelukkig is er gratis Wifi. Ehm Johor ligt dicht in de buurt. Laat ik die maar doen. Ik stap achterin de eindeloze rij. Wooh wat kijken de lui streng er kan geen lachje vanaf. Naast me staat een vrouw in de verkeerde rij, namelijk in die voor gezinnen. Ze probeert heel kort te vragen of ze niet alsnog geholpen kan worden. Ze heeft namelijk al een tijdje daar gewacht. En wordt werkelijk afgesnauwd door de ambtenaar: ‘Iedereen staat te wachten!’ Ze weet niet hoe snel ze weg moet komen, terug achterin een nieuwe rij. Ik wordt er echt een beetje zenuwachtig van, maar gelukkig krijg ik zonder ingewikkelde vragen een stempel in mijn paspoort. YES!

Oké backpack halen. Hij staat inmiddels al niet meer op de band. Als ik hem heb gevonden moet hij nog een keer door de controle heen. Hij rolt uit de scanner en ik wil hem pakken als de strenge bewaker vraagt ‘Ben je voor het eerst in Singapore?’. Ohw shit wat heb ik mee? Ik heb toch alle gevonden schelpen, die ik eerst wel in mijn tas had gestopt, terug de zee in gegooid? Ehm ja voor het eerst. Oke dan wil ik dat je dit leest. Ik krijg een bord in mijn hand, vol met gekleurde flesjes met pepperspray. Ohw nee pepperspray, dat heb ik niet hoor! En ik mag doorlopen.

Het vliegveld blijkt een groot pretpark met een bioscoop, doolhoven en eindeloos veel winkels. Vol verbazing kijk ik naar de waterval in terminal 2. Het is net een sciencefiction film! Als ik dan ook nog de skytrain zie langsrijden heb ik helemaal het gevoel dat ik in de toekomst terecht ben gekomen. Uiteraard stap ik zelf ook even in de skytrain van terminal 1 naar 3, die dwars door terminal 2 heen gaat. Terminal 2 lijkt overigens van de buitenkant net op een uvo!

IMG_9077 IMG_9085 IMG_9097

Op naar mijn hostel. Singapore heeft een vergelijkbaar metronetwerk als Londen. Ik ontdek dan ook snel welke metro ik moet hebben. In de metro kom ik een jongen uit Vietnam tegen. We blijken het zelfde hostel te hebben geboekt. Hij stelt voor om een halte eerder uit te stappen, dat is makkelijker met lopen. Ik heb me amper voorbereid, dus oké prima doen we! We stappen uit de metro en ik ontdek al snel een bordje met de metro halte waar ik eigenlijk uit zou stappen. Het hostel moet daar dan tussen liggen, logisch toch? Die kant op! roep ik. Ehm nee volgens mijn kaart moeten we de andere kant op. Weet je het zeker? Ik blijf twijfelen en vraag nogmaals om bevestiging, maar hij houdt voet bij stuk. En dus lopen we in de hitte de lange weg af om bij het kruispunt te concluderen dat we toch de andere kant op hadden gemoeten. Oeps, maar geeft niet. En dan bekend hij mij dat hij voor het eerst in zijn leven buiten Vietnam is.

DSC_1071

Aangekomen in het hostel word ik direct uitgenodigd om een uurtje later aan te sluiten bij de ‘scooter tour’. Ehm ik heb mijn angst een beetje overwonnen in Karimunjawa, maar scooter rijden in deze hoofdstad? Dacht het niet. Dan blijkt dat het scooter zijn zonder motor, op de step dus!

Daar sta ik dan, step in de hand met 20 anderen op een rijtje op de stoep. We worden gelijk gedrild ‘Ik bepaal als gids het tempo, moe, last of ander onzin, we laten je achter. Wie valt, blijft achter. Wie het niet kan bijhouden, blijft achter. Stoppen voor een foto prima, maar wij stoppen niet! De tour is 14 kilometer en over 14 kilometer ben je moe. Aan het eind van de avond tellen we hoeveel er over zijn. Mocht je op dit moment nog denken, dit is niks voor mij dan kan je nu nog omdraaien. Ik twijfel een seconde, heb tenslotte maar 4 uur slaap gehad. Gelukkig zijn er meer die zich afvragen of ze het wel gaan halen, ach dan kan ik altijd nog met hun mee terug.

75233866_10157553657737158_570701896944189440_o

En daar gaan we. De eerste minuten zijn een beetje wiebelig, maar daarna gaat het steppen eigenlijk wel van zelf. Ik voel me weer even kind en geniet. Om me heen zie ik twee jongens heftig wiebelen. Ze hebben duidelijk echt nog nooit gestept en haken na een paar minuten volledig bezweet af. Echt om ons heen kijken is er in het begin niet echt bij. De gids heeft het tempo er goed in. Ik ben dan ook continu aan het opletten op de kuilen en roosters in de weg, de automobilisten en vooral ook de steppers om me heen. Dan gaat er iemand onderuit, echt flink hard. Ik kijk nog eens goed en zie tot mijn stomme verbazing dat het de gids is. Ja wie valt laten we achter denk ik, maar dat zeg ik maar niet. Zijn step blijkt volledig doormidden te zijn gebroken. Hij geeft ons het adres van het restaurant en gaat zelf terug om een nieuwe step te halen.

IMG-20191103-WA0007

Op een iets rustiger tempo steppen we naar het restaurant. We rijden de Indiase wijk uit, waar ons hostel zich bevind en steppen het centrum in. Ik durf steeds meer om me heen te kijken en geniet van de gave wolkenkrabbers. Na een foto sessie met uitzicht op het Marina Bay Sands Hotel raak ik met mijn groepje de rest van de groep, inclusief de enige persoon met het adres van het restaurant kwijt. He jij hebt toch internet! roep ik naar de Vietnamese jongen. En na een telefoontje met het hostel vervolgen we onze weg. Ehm ik navigeer wel…

IMG_0006 IMG_0015

Na een snelle hap in hawker center Lau Pa Sat is onze gids terug. Het tempo is gelijk weer hoog. Maar we begrijpen allemaal waarom. We hebben een doel, de lichtshow. Net op tijd komen we aan bij het water. Ik kijk mijn ogen uit, wat een mooi gezicht, alle lampjes uit de wolkenkrabbers. Oh wat geniet ik van deze licht, muziek en watershow. Wat een gave effecten, speciale plek en wat is het nu alweer mega gezellig met de mensen om me heen. Ik voel me echt heel happy!

IMG_0063IMG_0046

Na de show springen we gelijk op de step. Op naar Gardens by the Bay. Dit is een enorm stadspark met supertrees. Deze supertrees geven tevens een muziek en lichtshow. En dus lig ik op mijn rug te genieten van het spektakel. Enorm indrukwekkend!

IMG_0153 IMG_0133

We verlaten Gardens by the Bay en steppen langs het water, waar we vanaf een mooi verlichte brug genieten van het uitzicht. Er ligt een voetbalveld in het water en het blijkt dat ik op de baan van de Formule 1 aan het steppen ben. Ohw gaaf, ehm nee nog nooit op tv gezien.

IMG_0171 IMG_0488

Na een pauze bij het water steppen we terug, dwars door de Chinese wijk, naar ons hostel. We hebben de 14 kilometer gehaald! Ontzettend moe, maar super happy stap ik in mijn bed. Ik koop thuis ook een step!

Tijdens de stepcursus word ik gelijk meegevraagd om de volgende dag met een groepje de Gardens by the Bay in het licht te bewonderen. Samen met de Thomas en Johan uit Frankrijk en James uit Nederland bezoek ik eerst ‘Little India’.

IMG_0199 DSC_1253

De Veeramakaliamman tempel maakt echt indruk op me. Hij is heel anders dan de tempels in Indonesië. De tempel is ontzettend mooi versierd met prachtige kleuren en beelden. Ik weet werkelijk niet waar ik moet kijken zo mooi. Hij wordt heel druk bezocht. En ik zie talrijke rituelen. Bij binnenkomst luidt de bezoeker de bellen die hangen aan de voordeur. Ik zie de mensen om me heen stap voor stap alle beelden van goden langs gaan en groeten. Daarnaast is er nog een beeld waar een aantal keer omheen wordt gelopen. De mensen zelf zijn ook prachtig, vooral de dames hebben kleurrijke jurken aan. Ik waan me echt even in India.

IMG_0204 IMG_0209 IMG_0212 IMG_0207

Dan lopen we de Arabische wijk in, met als middelpunt een moskee. We lopen langs de kleurrijk geverfde winkels vol souvenirs, kleden en Arabische jurken. Voornamelijk de kleurrijke ‘handgemaakte’ lampen uit Turkije vallen op. We bezoeken het oude Raffles Hotel en lunchen in een grootte shopping Mall.

IMG_0240 DSC_1283

In het stadspark Gardens by the Bay staan twee glazen koepels. In de eerste, Flower Dome zijn bloemen en bomen te bezichtigen van over de hele wereld. De bloemen waren mooi hoor. Zeker voor de foto, maar verder heb ik er echt nul verstand van.

IMG_0296 IMG_0306

Het voelde een beetje alsof ik door de Intratuin liep.

IMG_0301 IMG_0273

De tweede koepel is de Cloud Forest. Ik stap de kas in en sta direct, samen met een hele groep japanners, oog in oog met de grootst indoor waterval ter wereld.

IMG_0322 IMG-20191103-WA0011

Een lift brengt ons naar boven waarna we via de loopbrug naar beneden wandelen. Dan is het 16.00 uur, mist tijd. Het idee is dat het door de mist lijkt alsof je je echt in de jungle bevindt. Oké ik ben nog nooit in de jungle geweest, maar de hoeveelheid mist viel een beetje tegen en natuurlijk maakt de natuur nog steeds mooiere watervallen dan deze. Maar het belangrijkste is het informatiecentrum bij de kas. Hierin wordt de mensen op het hart gedrukt om bewustere keuzes te maken en beter voor het milieu te zorgen. Singapore wil hier als stad echt een voorbeeld in zijn.

IMG_0334 IMG_0347

Dan lopen we door de tuin naar de hangbrug bij de supertrees. Vanaf boven hebben we een bijzonder uitzicht over het park!

IMG_0368 IMG_0410 IMG-20191103-WA0024

Maar echt gaaf is het uitzicht vanaf het Marina bay Sands hotel. Met een mega snelle lift, auw mijn oren, gaan we omhoog naar het observatie deck. Zo hoog, wat een uitzicht. Langzaam aan zien we het donker worden en de lichten in de stad verschijnen. Ook zien we vanaf boven opnieuw de show van de supertrees.

IMG_0417 IMG_0440 DSC01088IMG_0469

Zaterdag, we lopen rond in de Chinese en Koreaanse wijk. In de Chinese wijk bezoeken we een indrukwekkende tempel. Weer heel anders dan die in de Indiase wijk. Dit is namelijk een boeddhistische tempel. Maar ook weer veel meer versierd dan de boeddhistische tempels die ik in Indonesië heb gezien.

IMG_0493 IMG_0502 IMG_0504 IMG_0514

Ik verbaas me er elke dag over hoe goed alles geregeld is in Singapore. Wat is het heerlijk dat we weer uit de kraan kunnen drinken. Alles is schoon en opgeruimd. Afval op straat gooien, roken op verboden plekken en het verkopen of in het bezit hebben van kauwgom wordt bestraft met hoge boetes van duizenden dollars. Het werkt, nergens ligt iets op straat.

IMG_0245

Oh ja en om auto te rijden is Singapore moet je flink betalen: voor je rijbewijs, voor je auto en voor het papiertje dat je toegang geeft voor het rijden in de stad. En dan staan er ook nog overal in de stad grote palen, die ook nog eens een bedrag rekenen als je er onderdoor gaat. En ook dit werkt er rijden amper auto's, er is dus nooit traffic jam en al helemaal geen smog. En dat voor een van de dichtstbevolkte steden!

Zondag, het spelen in Singapore is nog niet voorbij. Samen met Johan en Thomas heb ik de hele dag rond gebanjerd in de Universal Studio’s. Ik leer van Johan, die duidelijk een kenner is dat de Universal studio’s de belangrijkste concurrent van Disney is. Johan is al heel lang op reis. Heeft een tijd in America gewoond en toen ook in Disneyland gewerkt.

IMG-20191103-WA0018DSC_1199 DSCPDC_0001_BURST20191103155522909

We zijn gewaarschuwd door de receptionist van ons hostel. Het is zondag en afgelopen vrijdag hebben de schoolkinderen hun examens afgesloten. Drukte wordt verwacht. En dus kopen wij een ‘fast pass’. De dag is in totaal echt wel een rib uit je lijf, maar goed. Met onze Fast pass mochten we alle rijen overslaan en in elke attractie vooraan zitten. Ik voel me net de koningin! Een uur voor sluitingstijd hadden we werkelijk alle attracties in het park gedaan, inclusief twee shows! En hadden we nog ruim de tijd voor een foto met de minions 😉

IMG-20191103-WA0006 IMG-20191103-WA0005

Die avond lopen we via de markt in de Indiase wijk terug. Wat is het gezellig op de markt! We kijken onze ogen uit!

DSC_1247 DSC_1236 DSC_1235

Ook lopen we nog langs een kerk. Er is een dienst aan de gang. Die de mensen zowel binnen als buiten op een scherm kunnen volgen. Er staat een Maria beeld waar mensen voor knielen en, net als in de tempels, hun offers bij neer leggen.

DSC_1264 DSC_1267 DSC_1266 DSC_1268

We hebben trouwens bijna elke avond Indiaas gegeten. We krijgen het mee in allemaal losse (plastic) boterhammen zakjes, dat is dan wel weer jammer. Maar verder wel heerlijk en voor maar 3 dollar.

DSC_1272

Maandag, alweer mijn laatste dag in Singapore. Ik heb een childagje ingepland. Ineens is mijn kamer mega stil. Iedereen is die ochtend vertrokken. Ik boek wat hostels en vluchten voor komende dagen, schrijf mijn blog, loop nog een keer door de Indische en Arabische wijk en bezoek nog een hawker center, ofwel een foodcourts. Hier staat Singapore bekend om. Dit zijn grote hallen met kleine kraampjes waar je eten en drinken kunt kopen.

DSC_1278 DSC_1280

Ik heb genoten van 'garden city' Singapore, met zijn megaparken, begroeide gebouwen en daktuinen! Wat een prettige en veilige stad.

IMG_0523 IMG_0520 IMG_0481

Vandaag ben ik de grens van Maleisië over gestoken. Op naar het volgende avontuur.

1. Jeroen en Melanie van Maanen:
    Joepie, vandaag 2 verslagen! Wat is het toch leuk om zo met je mee te reizen
    Ik wist niet dat Singapore zo mooi was. Dacht dat alle grote steden beetje op elkaar leken, hoge gebouwen, zelfde winkels en macdonalds. Maar dit is prachtig! Ook fijn dat je zulke leuke mensen ontmoet en geniet van het reizen. Ben héél benieuwd wat je nu gaat doen hoe je avonturen weer verder zullen gaan.
  2. Bonny:
    5 november 2019
    Geweldig Emma, wat fantastisch om Singapore met jou te beleven. Wat een bijzondere stad en wat heb je daar genoten!! En nu weer op pad... Maleisië en we zijn uiteraard heel benieuwd. Ehhh... die bloemen zijn volgens mij dahlia’s ... kennen we hier ook😁 maar die skylines hebben we hier dan weer niet..😏😁dikke kus!!!
  3. Gerrit:
    5 november 2019
    Yes! Wat een verhaal weer. Dank daarvoor. Op naar de volgende belevenissen. Wat mooi dat je genetische afwijking, nietreizen, van je vader volledig mist! Veel plezier en blijf op jezelf letten.